MISLEADING: Graph uses unidentifiable data to compare male Muslim immigration and sexual abuse of women in Sweden

 

A graph posted on social media purports to show a correlation between the asylum applications by male Muslim migrants in Sweden between 2000 and 2016 and the percentage of women in Sweden who are victims of sexual abuse.

According to data published by the Swedish Migration Agency, the total number of male asylum applicants between these years from all countries was only 468,378. The graph which cites the same source gives a figure of 600,000 applications but there is no data in the documentation to support this claim.

The official government website also suggests that claiming a link between immigration and an increase in crime is problematic, because socioeconomic factors are more important in explaining the trends in rising crime than ethnicity.

Påstående om valfusk dementeras

I ett inlägg från partiet Alternativ för Sveriges Twitterkonto, påstås det att det har gömts undan valsedlar på en vallokal i Rävlanda som ligger i Härryda kommun. Inlägget har fått över 100 retweets.

– Jag har varit i kontakt med ordföranden för vallokalen i Rävlanda och det finns inga indikationer på att det stämmer, säger Weine Samuelsson (M), ordförande för valnämnden i Härryda.

I tweeten står det också att en anmälan har upprättats men enligt Weine Samuelsson har valnämnden inte fått in någon anmälan om valfusk.

Claims of ballots missing from Huddinge polling station

Earlier today, a  claim was made in a Facebook group for residents of the Huddinge – Flemingsberg area outside of Stockholm. The person in question reported that the ballots for the Sweden Democrats were missing from the Hörningsnässkolan polling station in Huddinge.

We’ve deemed this claim: False

After contacting the local polling officials we were told that there had been no such reports from the polling station in question. In addition we were informed that the poll workers in Huddinge, have been instructed to check in with polling officials every 30 minutes to make sure that enough ballots are available.

MISLEADING: Murder in Sweden up 40 percent since 2012?

A claim made in The Spectator, asserting that murder rates in Sweden have increased by 40 percent since 2012, was picked up by conservative commentator Paul Joseph Watson and shared in a video entitled “The Truth About the Swedish Election,” hosted with the Swedish YouTuber, Angry Foreigner.

The video, posted on Wednesday, has received 225K views and significant engagement on Facebook, including referrals from The Donald, Infowars, and Swedish Americans for Sverigedemokraterna. Watson also shared the statistic in a tweet on September 4, which has since been retweeted over 2,000 times.

The claim itself did not specify the source of the data, but is likely based on statistics published by the Swedish National Council for Crime Prevention, which lists 113 incidences of lethal violence in Sweden in 2017, compared to 68 in 2012. However, the claim misuses official statistics in order to imply a significant increase in murder rates.

The figure published by the Council refers to the number of cases of lethal violence over a given period and has thus not been adjusted to reflect the population increase over time. Comparable data from the United Nations Office on Drugs and Crime’s International Homicide Statistics Database shows an average rate of 0.97 intentional homicides per 100,000 members of the Swedish population between 2003 to 2015. The highest rate was 1.21 cases per 100,000 in 2007, and the lowest was 0.71 in 2012.

While UNODC intentional homicide statistics are unavailable for 2017, according to the Swedish National Council for Crime Prevention, the number of confirmed cases of lethal violence per 100,000 inhabitants was 1.2 in 2017 (up from 1.07 in 2016).

While there was an increase in the instances of lethal violence, the Spectator’s claim cites a percentage rise since 2012, where in fact 2012 represented the lowest point over a nine-year period. The 2017 figure should be viewed in the context of a general decline in instances of lethal violence between 2009 to 2012, and does not represent an outlying trend in the context of the dataset. Similar rates of intentional homicide were apparent in 2004 (1.14 per 100,000 people) and 2007 (1.21).

It’s important to note that the Council categorises cases of “lethal violence” as events with lethal outcomes that have been investigated by the police, reflecting incidences such as suicide and fatal attacks as well as intentional homicide. The use of these statistics to imply an increase in the murder rate alone is therefore also misleading.

 

Full prisons and false claims

I ett tweet från i natt skriver Enrique Aristeguietaen tidigare oppositionsledare från Venezuela: 

-Sverige stängde sina fängelser i brist på brottslingar. Nu, efter att ha tagit emot invandrare utan kontroll, tvingas de öppna dem igen.

Vi har bedömt påståendet: Vilseledande.

Att vi i Sverige öppnat upp fängelser som vi tidigare stängt, stämmer inte. Det enda liknande fallet vi kunnat hitta, rör sig om Anstalten Helsingborg, som stängde 2015. Anstalten öppnade igen i januari 2018, men då som häkte.

Däremot håller man i nuläget på att utöka kapaciteten för kriminalvården i Sverige. Men vi hittar inga avgörande bevis för att detta skulle bero på ökad invandring. Det kan enligt justitieminister Morgan Johansson t.ex.  bero på de skärpta straffen för vapenbrott och att polisen kan gripa fler, på grund av ny, starkare lagstiftning.

Falska uppgifter kring demonstranter i Kungsträdgården

Status: Falskt

Det har spridits flera påståenden kring hur många som deltog vid manifestationen som hölls av Alternativ för Sverige (AfS) på Kungsträdgården i fredags. Den alternativa högersajten Fria Tider rapporterade att över 1000 demonstranter slöt upp för att visa sitt stöd.

Men de kanske mest anmärkningsvärda uppgifterna kring antalet sympatisörer kom från Twitteranvändaren NyaSputnik, som påstod att 65 000 personer samlades på Kungsträdgården. Polisen gjorde en något mer blygsam bedömning. Enligt polisen fanns runt 400-500 personer på plats, rapporterar Metro.

Samtidigt visar en sökning av området på sajten Mapchecking.com att Kungsträdgården är kapabel att husera runt 30 000 personer… vilket väcker frågor kring var de andra 35 000 demonstranterna befann sig.

Bilden som kontot NyaSputnik har delat visar ett soligt Kungsträdgården fullt med människor…

men bilder publicerade av Aftonbladet visar tomma ytor under en grå himmel.

Anklagelser om valfusk mot Socialdemokraterna

En tweet av användaren Projekt Morpheus, som har knappt 8000 följare, påstår att Socialdemokraterna slår rekord i valfusk under den nuvarande valrörelsen. Han listar fyra punkter som påstås vara valfusk.

1. Falsk information till arabisk- och somalisktalande väljare om SD.

Punkten stämmer. En Socialdemokratisk kandidat i Sävsjö publicerade ett inlägg på en arabiskspråkig Facebooksida där han hävdade att Moderaterna och Sverigedemokraterna försöker ”så konflikter och panik mellan muslimer och svenskar”. Kandidaten har dragit tillbaka sin kandidatur och Socialdemokraterna i Jönköpings län har gått ut med information där man tar avstånd från kandidatens agerande.

I Örebro skrev en Socialdemokratisk kandidat osanningar om de fyra allianspartierna och Sverigedemokraterna på somaliska hemsidor och i sociala medier, rapporterar Nerikes Allehanda. Han påstår att det har blivit ett missförstånd i översättningen från svenska till somaliska, men medger att han har uttryckt sig slarvigt.

2. Mutor till unga för att gå med i SSU.

I Skellefteå delade det Socialdemokratiska ungdomsförbundet ut energidryck till ungdomar i åldrarna 13-14 år i utbyte mot att de blev medlemmar i ungdomsförbundet, rapporterar Norran och TT. Då ungdomarna inte är myndiga att rösta kan det inte räknas som valfusk.

3. Förbud mot AfS torgmöte.

I Växjö gick sju partier, alla i kommunfullmäktige förutom Sverigedemokraterna, samman för att lämna in en polisanmälan emot AfS efter deras torgmöte som de höll i staden. De ville enligt Per Schöldberg (C), som är kommunalråd i Växjö, pröva om det var förenligt med svensk lag att ha den här typen av möten. Att lämna in en polisanmälan kan knappast handla om valfusk. Det handlar i detta fall inte uteslutande om Socialdemokraterna, utan även om sex andra partier.

4. Valreklam som utges för att vara ”samhällsinformation”

Under valrörelsen har Socialdemokraterna skickat ut reklamblad, innehållandes samhällsinformation. Enligt Valmyndigheten är det inget fel att skicka ut reklam inför valet som samhällsinformation så länge man är tydlig med vem som är avsändare.

Status: Missledande

I den här tweeten räknar användaren upp fyra olika påståenden som ska räknas som valfusk. Alla påståendena bygger på händelser som faktiskt är sanna, men det är bara en av de fyra punkterna som kan räknas som valfusk. Det är den falska informationen till arabisk- och somalisktalande väljare, då man försöker påverka väljarna genom felaktig information.

Riksdagskandidat sprider gammal statistik på Twitter

Status: Missledande

Tweeten som delades av Edward Nordén, vice ordförande och riksdagskandidat för Medborgerlig Samling i Skåne, är missledande. Bilden visar gammal statistik över partibidrag från företag och organisationer publicerad av SVT Nyheter 2014. Beloppen har sedan dess förändrats. De senaste siffrorna från Kammarkollegiet kommer från 2016. De visar att nästan alla partier fick mer i bidrag: Socialdemokraterna fick cirka 15 miljoner kronor, medan Centerpartiet fick 1,4 miljoner kronor. Vänsterpartiet såg en markant minskning jämfört med 2014: de fick endast cirka 450 000 kronor i bidrag.

Status: Misleading

Edward Nordén, deputy chair of Medborgerlig Samling in Skåne, posted a misleading tweet on Friday. The picture shows outdated statistics on political funding from corporations and organizations, published by SVT Nyheter in 2014. Since then the numbers have changed. The latest numbers came from the Swedish authority Kammarkollegiet in 2016. Almost all parties received more funding: the Social Democrats received €1.4 million  whereas the Center Party received €130 000. The Left Party saw a significant decrease: it received only €42 000.